Kvinna som gör en språkblogg

Nyanlända utvecklar sitt språk genom blogg

En grupp som kämpar mycket hårt i vårt samhälle idag är nyanlända som går språkintroduktion i skolan. Lärarna vittnar om en otrolig viljestyrka och ett samarbete som sträcker sig över etnicitet och bakgrund. Att lära sig ett nytt språk efter att ha tagit sig till Sverige på så olika sätt, vissa mer omkullkastande och traumatiska än andra, är en utmaning som inte lämnar någon oberörd.

Tidigare har vi skrivit om att översättning av information är viktigt både för elevernas och föräldrarnas del i en integrationsprocess. För att kunna assimileras in i ett samhälle och inte riskera att hamna utanför är det viktigt att man som nyanländ känner sig välinformerad och trygg. Informationsglapp och kunskapsklyftor kan leda till kostsamma konsekvenser för hela vårt gemensamma samhälle.

Hjälpmedel för att underlätta språket

På olika skolor i Sverige erbjuder man språkintroduktionskurser för nyanlända. Vad använder lärarna för hjälpmedel? Det bästa sättet att få någon att tala är genom att berätta om sina erfarenheter. Både de erfarenheter man har kopplade till krig eller flykt, saknad till sin familj eller vänner. Men också sina erfarenheter som ny i en, kanske för många, främmande kultur. I nwt.se kan du läsa en rörande artikel om några elever som har startat en blogg tillsammans och delar med sig av allt möjligt. På så sätt lär de känna varandra och lär sig svenska på ett tryggt och naturligt sätt.

”Bland exemplen hittas texter med titlar som ”En viktig person i mitt liv” som handlar om kärleken till sin mamma, ”Krig är ett helvete” och ”Livet i handen”, en berättelse om flykten från sitt hem och livet i ett annat land.” nwt.se

Viljan att tala väger tillslut över alla språkförbistringar. Detta är ett exempel på god pedagogik.